Přihlášení
Login

Heslo


Poslední komentáře

Velikonoce oslaví vigiliemi i evangelíci

Publikováno: středa, 12. duben 2006 @ 12:08:01

V některých evangelických kostelích se i letos budou konat velikonoční vigilie. Křížové cesty nebo bohoslužby s Večeří Páně se chystají také na Zelený čtvrtek.

Na letošní Bílou sobotu připravují pražští evangelíci bohoslužbu s nočním bděním od 21 hodin v kostele u Martina ve Zdi. Vigilie bude mít tradiční podobu, upravenou pro prostředí evangelické církve. Evangelickou velikonoční vigilii budou slavit také křesťané z Domažlicka v zámecké kapli v Chotiměři od půl deváté večer.

Na Zelený čtvrtek se bude na Petříně opět konat ekumenická křížová cesta. Zváni jsou křesťané ze všech církví a z celé Prahy. Modlitba začíná v 21 hodin u kostela svatého Vavřince.  Na 18. hodinu připravují členové sboru ČCE v Praze Vršovicích bohoslužbu poslední večeře Páně slavenou kolem stolu. Podobná bohoslužba se v tento den od 19 hodin uskutečnění i v evangelickém kostele U Salvátora.


Pro přidávání komentářů musíte být přihlášeni.
Zde uvedené komentáře jsou názory čtenářů, kterým tento web poskytl prostor k vyjádření vlastního pohledu na problematiku. Za obsah těchto příspěvků nenesou provozovatelé serveru žádnou zodpovědnost. Redakce si přesto vyhrazuje právo odstranit příspěvky, které shledá v rozporu s diskusními pravidly, zejména příspěvky vulgární, offtopic bláboly, spam, nevěcné osobní útoky a příspěvky v rozporu se zákony země provozovatele serveru. Rovněž nemůžeme zaručit pravost identity diskutujících.

 VP na VP
17. 4. 2006 @ 23:03 hubata (uživatel)

Nechtěl by se někdo vyjádřit k dost zavedené praxi svaté večeře páně (eucharistie) na Velký Pátek? Vigilie nevigilie něco mi říká, že to nějak nejde k sobě? A nevim jestli se pletu a nebo je na tom pravdy trochu? Mistři liturgistři chopte se klávesnice...


 Večeře Páně a Velký pátek
19. 4. 2006 @ 12:51 petrvins (člen)

Velkopáteční liturgie, alespoň tak jak ji znám já, obsahuje pouze čtení a Janovy pašije (často zpívané nebo dramaticky provedené), přímluvy a obřad uctívání kříže. Eucharistie se zásadně neslaví, pokud se přijímá, tak z předposvěcených darů, které byly za tím účelem uschovány na Zelený čtvrtek. Jinak je velký pátek též dnem přísného postu.


 teologické důvody
20. 4. 2006 @ 11:22 grombi (správce)

To co popisuješ, Petře, je praxe římsko-katolíků (a jak koukám, asi i starokatolíků). Tam se nekoná na Velký pátek mše, pouze tzv. "missa praesantificatorum" (tedy liturgie s předem = na Zelený čtvrtek posvěcenými dary) - pašije, adoratio crucis + přijímání bez konsekrace.

Pisatele ale imho zajímá teologický důvod, proč se v některých společenstvích eucharistie na VP slaví a v jiných ne. Katolíci to, pokud se pamatuji, vysvětlují distinkcí mezi krvavou (kalvárie) a nekrvavou (eucharistie) Kristovou obětí. Mše se (jako nekrvavá oběť) na VP nekoná údajně z úcty ke Kristově krvavé oběti na kříži. Takto si to alespoň pamatuji z mládí, možná existují pro katolíky i jiné důvody, rád se nechám poučit od nějakého "insidera".

Protestanté (a to ani luteráni) nemají obětní pojetí eucharistie (viz Lutherova slavná věta "sacramentum, non sacrificium", kterou chtěl najít vystižení správné pozice mezi "papeženci" a "sakramentalisty" (= zwingliány)). Tudíž blok postavený na krvavé a nekrvavé oběti odpadá.

Osobně proti vysluhování eucharistie na Velký pátek nic nemám, pokud není pojata tak, aby se její obsah na velkopáteční problematiku redukoval, tzn. aby degenerovala do masochisticko / moralistické bolestínské tryzny za zesnulého Ježíše. Z tohoto důvodu vidím jako nezbytnou rehabilitaci velikonočního tridua - pak je možné slavit eucharistii třikrát a pokaždé v jiném kontextu a s jiným důrazem, které potom dohromady složí celek velikonočního tajemství, na které se pak bude odkazovat každé slavení Večeře Páně během roku. Viz moje letošní příprava k Zelenému čtvrtku. Věřím tomu, že evangelická teologie má dostatek prostředků a tradic k tomu, aby bylo možné vytvořit pojetí oslavy paschálního mysteria, které do protestantismu nemusí implementovat nějaké fundamentálně cizí prvky (například pojetí eucharistie jako opakované oběti aj.)

Shrnul bych to tím, že pokud je velkopáteční motivika dostatečně vyvážena i jinými důrazy v přístupu k eucharistii, není důvod ji na Velký pátek neslavit. Přiznám se ale, že v situaci, kdy bych řešil dilema, zda VP vysluhovat na Zelený čtvrtek či na Velký pátek (a nebyla jiná možnost, třeba slavit oba dny), naprosto bez diskuse bych dal přednost Zelenému čtvrtku. Bohužel síla (pseudo)tradice je často tak silná, že ani sebelepší theologická argumentace nezmůže nic proti fixaci na domělý příznak konfesijní identity... :-(


 Večeře páně na Velký pátek
20. 4. 2006 @ 19:54 petrvins (člen)

Tedy... máš pravdu, že je to praxe římských katolíků, ale nejen těch. Eucharistii na Velký pátek neslaví starokatolíci, římští katolíci, anglikáni, pravoslavní a pokud vím, ani severští luteráni (alespoň Church of Sweden dozajista ne). Pokud jde o theologické důvody, tak to by bylo na delší povídání, každopádně za tím nestojí jen ta novotomistická argumentace, kterou uvádíš Ty. Myslím, že lepší by bylo tohle téma hodit do e-mailové konference, sem se příliš dlouhé příspěvky nehodí, co myslíš??


 delší reakce
24. 4. 2006 @ 9:44 grombi (správce)

Ahoj Petře,

Pokud bys k tomu chtěl uvést nějaký obsáhlejší materiál, můžeš si v tomto portálu vytvořit v osobní složce dokument (či více dokumentů) a zde v diskusi na ně jen uvést odkaz. Téma mne (a myslím že nejen mne) zajímá, pokud k tomu něco máš, jistě budeme velmi rádi.


22. leden 2019
úterý po 2. neděli po Zjevení Páně
Aktuálně
5. 1. 2019 @ 12:41
9. 11. 2018 @ 16:59
3. 4. 2018 @ 8:46
21. 9. 2017 @ 17:26
21. 4. 2015 @ 15:30
30. 3. 2015 @ 9:25
28. 3. 2014 @ 10:07
31. 1. 2014 @ 10:22
10. 1. 2014 @ 15:18
16. 12. 2013 @ 15:49

<< 2019 >>
<< Leden >>
Po Út St Čt So Ne
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      
Nadcházející události