Přihlášení
Login

Heslo


Poslední komentáře

Katechetická inspirace pro 4. neděli v postu

Publikováno: čtvrtek, 15. březen 2012 @ 13:56:29

První čtení: Nu 21:4-9 Mezizpěv: Ž 107:1-3;17-22 Druhé čtení: Ef 2:1-10 Evangelium: J 3:14-21

Jako Mojžíš vyvýšil hada na poušti, tak musí být vyvýšen Syn člověka, aby každý, kdo v něho věří, měl život věčný.

Neboť Bůh tak miloval svět, že dal svého jediného Syna, aby žádný, kdo v něho věří, nezahynul, ale měl život věčný. Vždyť Bůh neposlal svého Syna na svět, aby soudil, ale aby skrze něj byl svět spasen.

Kdo v něho věří, není souzen. Kdo nevěří, je již odsouzen, neboť neuvěřil ve jméno jednorozeného Syna Božího. Soud pak je v tom, že světlo přišlo na svět, ale lidé si zamilovali více tmu než světlo, protože jejich skutky byly zlé. Neboť každý, kdo dělá něco špatného, nenávidí světlo a nepřichází k světlu, aby jeho skutky nevyšly najevo. Kdo však činí pravdu, přichází ke světlu, aby se ukázalo, že jeho skutky jsou vykonány v Bohu."




Pro přidávání komentářů musíte být přihlášeni.
Zde uvedené komentáře jsou názory čtenářů, kterým tento web poskytl prostor k vyjádření vlastního pohledu na problematiku. Za obsah těchto příspěvků nenesou provozovatelé serveru žádnou zodpovědnost. Redakce si přesto vyhrazuje právo odstranit příspěvky, které shledá v rozporu s diskusními pravidly, zejména příspěvky vulgární, offtopic bláboly, spam, nevěcné osobní útoky a příspěvky v rozporu se zákony země provozovatele serveru. Rovněž nemůžeme zaručit pravost identity diskutujících.

 žalm - vysvobození z tísně - fyzické cvičení
15. 3. 2012 @ 19:56 Marta (redaktor)

V žalmu se objevují pojmy, které znázorňují jak je člověk omezen, spoután svými špatnými činy, hříchy - "ruce protivníka", "tíseň", "jáma". Můžeme se pokusit to fyzicky zažít.

Budeme potřebovat sebe - ruce, případně nějaký pruh látky.

S dětmi přečtěte žalm. Pokusíme se teď společně vyjádřit, jak se cítí člověk, kterého drží ruce protivníka. Jedno dítě se postaví doprostřed, všichni ho chytnou rukama a znemožňují mu pohyb.

Případně dítě zavineme do látky (samozřejmě opatrně, ale tak, aby zažilo stísněný prostor). Nebo dítě sedící na bobku těsně všichni těsně obstoupí, aby pokud možno nevidělo ven.

Jaké to je, být takhle spoután, omezen, lapen? Jak jste se cítili? (Připomnělo vám to nějakou situaci vašeho života?)

Co byste dělali, kdybyste se ocitli v tísni, v jámě, chyceni? Nechte to děti předvést (volat, prosit, kopat...).

Přečtěte verš žalmu: "A když ve svém soužení úpěli k Hospodinu, zachránil je z tísně: seslal slovo své a uzdravil je, zachránil je z jámy."

Jak mohlo znít to slovo? Jaké slovo osvobozuje? Jaké slovo zachrání? Nechte děti vymýšlet... Můžete si znovu vytvořit "jámu", "ruce protivníka" atd. a jedno z dětí volá to osvobozující slovo, na které je zajatec zachráněn.

Zazpívejte nějaký chvalozpěv osvobozených.


 evangelium
16. 3. 2012 @ 8:52 marta (redaktor)

Připravte si velký papír nebo tabuli s nadpisy TMA a SVĚTLO. Společně s dětmi uvažujte a zapisujte, co se dělá dobře ve světle a co ve tmě, pro co je dobrá tma a pro co světlo. Pokud na to nepřijdou, veďte děti k tomu, že světlo věci vyjevuje, tma umožňuje věci (činy) skrýt (vymyslete si nějaké příklady předem).

Můžete dětem vyprávět nějaký vlastní příběh z dětství, kdy jste zkoušeli něco skrýt, zamaskovat, ale stejně to vyšlo najevo. Nebo se můžete dětí na takový zážitek zeptat. (Já si pamatuju na rozbitou vázu, která byla umně seskládána tak, že vypadala jako celá. A na pětku z ruštiny, kterou jsem si ve třetí třídě podepsala tužkou a mělo to vypadat jako maminčin podpis, na což však ruštinářka - kupodivu - neskočila a pod pětkou se objevila dlouhá poznámka, která se fakt už skrýt nedala. Před rodičovským (otcovým) hněvem jsem utekla do spánku, ale nakonec kupodivu se žádný řev nekonal, řekli mi, že to už nemám dělat a že se kvůli pětce nezlobí - osvobozující pocit, až jsem pak skoro nechápala, proč jsem se tak bála.)

Ježíš (jeho celý život, životní příklad, smrt a vzkříšení) je takovým světlem, které umožňuje věci vidět pravdivě, umožňuje naše činy nahlédnout tak, jak jsou. Nemusíme se skrývat, protože nás Bůh miluje. (Můžeme se vrátit k nápadům z úvodu a vymýšlet, co by se stalo, kdyby najednou na "temné" skutky vyšlo slunce, případně jak by to šlo jinak, jak by to šlo napravit. K tomu si třeba připravte obrázek sluníčka, který budete k nápisům přilepovat nebo nějakou podobnou vizuální metodu.)

Tady můžeme navázat na dětskou zkušenost, když přes to, že jim rodiče ukážou co je špatně (a třeba na ně i křičí - to je taková krize, krisis, soud), mají je rádi. Na zkušenost, že skrývat špatné činy, něco, co jsme provedli, může být velmi nepříjemné, zneklidňující, ale naopak přijít na místo, kde se člověk může přiznat, kdy to vyjde najevo, a není odsouzen, je osvobozující. (Rozmyslete si, zda nemáte před sebou děti z rodin s nějakou ne příliš láskyplnou výchovnou metodou, tady je třeba být opatrný, zkušenost přijetí tu nemusí být velká.)

Všechny texty neděle hovoří o tom, že "Milostí tedy jste spaseni skrze víru." Bohu nejde v první řadě o to, aby nás soudil, aby ukazoval na naše špatné činy, ale aby nás zachránil (spasil) - a zachraňuje nás svou láskou. Ta láska je tak bezpodmínečná (milost), že můžeme klidně svoje "skutky zlé" přinést s sebou na světlo. Ale tam se o nich dozvíme pravdu, že jsou zlé, a budeme je muset opustit. Proto mají lidé radši tmu, sice nic nevidí, ale taky nemusí znát někdy bolavou pravdu. Otázka pro katechetu/rodiče/faráře je především taková: Jak ukázat dětem, že Bůh je opravdu miluje, že Boha se není třeba bát a že i když provedeme něco zlého, můžeme to vyznat, přiznat a být od toho osvobozeni. Vlastním příkladem?


 ohniví štípající hadi - honička - od Danielky
16. 3. 2012 @ 21:41 marta (redaktor)

Zahrajte si hru na honěnou.

Ohniví hadi honí Izraelský lid, kdo je štípnutý, sedne si na zem a čeká na vysvobození. Bronzový had poštípané od ohnivých hadů zachraňuje přímým pohledem zblízka do očí.

Počet přibližně na 10 dětí 2 ohniví hadi a jeden bronzový. Máte-li málo dětí, můžete zapojit i dospělé. Hra končí ve chvíli, kdy jsou všichni pochytáni (bronzový had může být chycen až na konci) nebo až budete všichni dostatečně zadýcháni.


25. říjen 2020
20. neděle po Trojici
Dominica XXI. post Pentecosten
Aktuálně
5. 1. 2019 @ 12:41
9. 11. 2018 @ 16:59
3. 4. 2018 @ 8:46
21. 9. 2017 @ 17:26
21. 4. 2015 @ 15:30
30. 3. 2015 @ 9:25
28. 3. 2014 @ 10:07
31. 1. 2014 @ 10:22
10. 1. 2014 @ 15:18
16. 12. 2013 @ 15:49

<< 2020 >>
<< Říjen >>
Po Út St Čt So Ne
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  
Nadcházející události