Přihlášení
Login

Heslo


Poslední komentáře

Katechetická inspirace pro 3. neděli adventní

Autor: Marta Sedláčková
Publikováno: úterý, 6. prosinec 2011 @ 14:13:56

Texty neděle: Iz 61:1-4;8-11, Ž 126, 1Te 5:16-24, evangelium: J 1:6-8;19-28

Od Boha byl poslán člověk, jménem Jan.
Ten přišel proto, aby vydal svědectví o tom světle, aby všichni uvěřili skrze něho.
Jan sám nebyl tím světlem, ale přišel, aby o tom světle vydal svědectví.
Toto je svědectví Janovo, když k němu Židé z Jeruzaléma poslali kněze a levity, aby se ho otázali: "Kdo jsi?"
Nic nepopřel a otevřeně vyznal: "Já nejsem Mesiáš."
Znovu se ho zeptali: "Jak to tedy je? Jsi Eliáš?" Řekl: "Nejsem." "Jsi ten Prorok?" Odpověděl: "Ne."
Řekli mu tedy: "Kdo jsi? Ať můžeme přinést odpověď těm, kdo nás poslali. Za koho se sám pokládáš?"
Řekl: "Jsem hlas volajícího na poušti: Urovnejte cestu Páně - jak řekl prorok Izaiáš."
Ti vyslaní byli z řad farizeů.
Otázali se ho: "Proč tedy křtíš, když nejsi ani Mesiáš ani Eliáš ani ten Prorok?"
Jan jim odpověděl: "Já křtím vodou. Uprostřed vás stojí, koho vy neznáte -
ten, který přichází za mnou; jemu nejsem hoden ani rozvázat řemínek u jeho obuvi."
To se stalo v Betanii, na druhém břehu Jordánu, kde Jan křtil.

 

Napadá-li vás, jak vyložit, přiblížit, "animovat" tento text nebo texty ostatních čtení, vložte svůj nápad do komentářů.


Přílohy a příbuzné položkyPracovní list: Jan Křtitel



Pro přidávání komentářů musíte být přihlášeni.
Zde uvedené komentáře jsou názory čtenářů, kterým tento web poskytl prostor k vyjádření vlastního pohledu na problematiku. Za obsah těchto příspěvků nenesou provozovatelé serveru žádnou zodpovědnost. Redakce si přesto vyhrazuje právo odstranit příspěvky, které shledá v rozporu s diskusními pravidly, zejména příspěvky vulgární, offtopic bláboly, spam, nevěcné osobní útoky a příspěvky v rozporu se zákony země provozovatele serveru. Rovněž nemůžeme zaručit pravost identity diskutujících.

 Námět k Iz 61 a Ž 126
7. 12. 2011 @ 13:50 Marta (redaktor)

Všimněte si, že oba texty mluví o významném obratu k dobrému. Je to podobné, jako v některých pohádkách – např. o Popelce, kde je utiskovaná dívka vyzdvižena na královský dvůr. (V pohádkách je to samozřejmě více černobílé, takže Popelka za svůj truchlivý osud v žádném případě nemůže – což o Izraeli, jak se sám vnímá v biblických knihách, neplatí – tam je zpustošení země následek modloslužby lidu. Pro zajímavost – genderově obráceně pohádky nefungují, tam si vždycky mužský hrdina, byť chudý, princeznu (trůn) zaslouží vyloženě vlastním jednáním.)

Téma dnešní neděle je radost – proto snad můžeme být trochu jednostranní. Hospodin mění úděl svého lidu – z „popelky“ dělá královskou nevěstu.

- Máte-li před sebou předškolní a mladší školní děti, můžete právě na tuto pohádkovou notu navázat (ne příliš masivně, nevyprávějte pohádku, jen ji připomeňte, zeptejte se, kdo v pohádce byl chudý a nepatrný a nakonec se dostal na královský hrad). Můžete pokračovat ve výkladu textu – o takové velké změně k dobrému se píše také v Bibli – Bůh se sklání ke všem smutným, utlačovaným, vězněným, plačícím (můžete si pomoci obrázky; nebo se zeptat dětí, kdo potřebuje, aby Bůh změnil jeho život – to je otázka spíše pro školáky) a mění „zármutek v radost“ (znovu můžete použít obrázky – tentokrát protikladné, nebo nechte děti protiklady vymýšlet, případně dokreslit).

- Přineste s sebou šperky, čelenky, závoje, korunky – a čtení textu doprovoďte korunováním a zdobením dětí – zvláště máte-li ve sboru malé holčičky, užijí si to.


 Kdo jsi? (evangelium)
7. 12. 2011 @ 14:05 Marta (redaktor)

Ptejte se dětí (školní, starší): Kdo jsi? (Budou odpovídat asi nejprve jménem, ptejte se dále – Kdo jsi ještě? Dcera. Žák. Kamarád.)

V Bibli máme příběh o otázce „Kdo jsi?“ – přečtěte ho. Zeptejte se dětí, jak Jan odpověděl (můžete je upozornit předem, aby na to dávali pozor.) Jak tedy odpověděl Jan na otázku „Kdo jsi?“ – „Jsem hlas volající na poušti.“

Můžete upozornit na to, že Jan pro sebe nepřijal žádné jméno dřívějšího proroka nebo dokonce titul mesiáše, ale pro své „jméno“ zvolil delší charakteristiku – příběh.

Nepřipomíná vám to indiánská jména (Ten, který tančí z vlky ap.)? V tom jméně je nějaký příběh. Jan se sice jmenuje Jan, ale důležitější než jeho jméno je to, co dělá – ukazuje na toho, kdo přichází, na Ježíše.

(Můžete se dětí zeptat, jestli by také měli pro sebe nebo pro druhé nějaké jméno, které by charakterizovalo jejich úkol, poslání, to co dělají.)


 světlo a cesta (od Majdy)
7. 12. 2011 @ 14:43 Marta (redaktor)

K tomuto tématu mě napadají dva obrazy - dají se asi využít jen tak v rozhovoru nebo ve výtvarné práci. Je to obraz svícnu a obraz balení věcí do kufru.

Role Jana Křtitele byla podobná jako role svícnu pro to světlo. Můžeme také mluvit o symbolickém významu světla, o tom, že je to něco dobrého. Také o údělu lidí ve světě - že nezáleží na tom, jak budeme krásní, vznešení pyšní - že máme jen svůj úkol, úkol svícnů - abych dávali svítit tomu dobrému, aby se skrze nás zjevovala Boží sláva. Podobný úkol měl také Jan. Před Vánoci je svíček a svícnů všude plno a děti je znají. Mohou si svícen vystřihnout, namalovat, nalepit.

A co to znamená narovnat své stezky? Může to být, jako když si děti balí kufr na tábor - Jakou má výhodu to, když si v něm věci srovnají? Kdyby nebyly srovnané, nemohlo by se stát, že by se na něco důležitého zapomnělo? Co je to důležité - na tábor, do života? Je dobré mít svůj život také srovnaný a vědět, že je v něm to důležité?


 RE: světlo a cesta (od Majdy)
7. 12. 2011 @ 17:27 Marta (redaktor)

Napadá mě k tomu, že tam, kde na stole Páně hořívá svíce (paškál) jako symbol světla Kristova, by mohly děti dostat (vyrobit si předem, např. na biblické hodině pro děti ap.) nějaké malé svícny (např. ze samotvrdnoucí hmoty, moduritu, jablka) a v bohoslužbách si na nich zapálit od velké svíce svoji svíčku na svícnu.


 Pracovní list od Hanky G.
10. 12. 2011 @ 15:18 grombi (správce)

Připojuju ještě pracovní list od Hanky (viz "Přílohy a příbuzné položky"), k tomu její komentář:

"Děti mohou pracovní list vyplnit např. během kázání, jako samostatná práce během práce s mladšími dětmi nebo jako společná práce."


 Kdo jsi? (od Marcely) - hra a význam jmen
16. 12. 2011 @ 17:47 marta (redaktor)

Hra k tématu "kdo jsi?": jedno dítě (nebo i dospělí) má zavázané oči a poznává buď po hlase nebo i po hmatu (nejépe omezit na obličej) ostatní děti, dospělé - poznáme svoje blízké? víme kdo/kým jsou? Poznáme je i za tmy - tam kde, nesvítí světlo? ... Jan nám přináší světlo poznání.

Ke "kdo jsi" mě napadá, zeptat se dětí, zda vědí, co právě jejich jméno znamená (pokud ve sboru není mnoho dětí, může si farář připravit odpoveď pro těchto pár dětí).


25. říjen 2020
20. neděle po Trojici
Dominica XXI. post Pentecosten
Aktuálně
5. 1. 2019 @ 12:41
9. 11. 2018 @ 16:59
3. 4. 2018 @ 8:46
21. 9. 2017 @ 17:26
21. 4. 2015 @ 15:30
30. 3. 2015 @ 9:25
28. 3. 2014 @ 10:07
31. 1. 2014 @ 10:22
10. 1. 2014 @ 15:18
16. 12. 2013 @ 15:49

<< 2020 >>
<< Říjen >>
Po Út St Čt So Ne
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  
Nadcházející události